Ekonomi

Husiler Kızıldeniz Kampanyasında Yunan Gemilerini Hedef Alıyor

İran destekli Yemen’deki Husi milisleri, Yunan denizcilik şirketlerine doğrudan tehditler yönelterek gemilerine saldırı uyarısında bulundu. Tehditler, Mayıs ayında en az altı Yunan denizcilik firmasına ve diğer sektör oyuncularına gönderilen bir dizi e-posta ile başladı. Bu durum, Husilerin İsrail limanlarına yanaşarak geçiş yasağını ihlal ettiğini düşündükleri kuruluşlara karşı yürüttükleri kampanyada yeni bir aşamayı işaret ediyor.

Husilerin Şubat ayında kurduğu İnsani Operasyonlar Koordinasyon Merkezi (HOCC) tarafından gönderilen e-postalar, zaman içinde daha tehditkâr bir hal aldı. Başlangıçta mesajlar alıcıları Kızıldeniz seyahat yasağı hakkında bilgilendirirken, daha sonra açık yaptırım uyarıları ve tüm filolara yönelik doğrudan hedef alma tehditleri içermeye başladı. Husiler, Yunan yönetimindeki gemileri Yemen Silahlı Kuvvetleri’nin aldığı kararları ihlal etmekle suçladı ve cezai işlemler uygulamakla tehdit etti.

Kasım ayından bu yana Husiler, Kızıldeniz’de iki gemiyi batırıp bir diğerini ele geçirerek ve denizciler arasında can kayıplarına neden olarak yaklaşık 100 saldırı gerçekleştirdi. Bu olaylar, nakliye rotalarını önemli ölçüde etkiledi ve birçok şirket Afrika’nın etrafından daha uzun yolculukları tercih etti. Bu durum, Süveyş Kanalı’ndaki trafiğin Ağustos ayına kadar aylık yaklaşık 2.000’den 800 geçişe düşmesine neden oldu.

Avrupa Birliği’nin deniz kuvveti Aspides, Husilerin taktik değişikliğini doğrulayarak, gemi sahiplerine hedef alınma riskini azaltmak için Otomatik Tanımlama Sistemi (AIS) vericilerini devre dışı bırakmalarını tavsiye etti. Aspides, Husilerin füze saldırılarının AIS’si aktif gemilere karşı %75 başarı oranına sahip olduğunu, AIS devre dışı bırakıldığında ise %96 ıskalama oranı olduğunu bildirdi.

Devam eden çatışma ve Husilerin nakliyeyi hedef alması, Batılı gemi sahipleri için güvenlik endişelerinin artmasına ve sigorta maliyetlerinin yükselmesine yol açtı; bazı sigortacılar ise teminatı askıya aldı. Tehditlere yanıt olarak, Yunan menşeli Conbulk Shipmanagement Corporation ve diğer şirketler, mürettebat güvenliğine öncelik vermek için Kızıldeniz operasyonlarını durdurdu.

Tehlikelere rağmen, bazı gemiler bağlayıcı sözleşmeler veya özel kargo gereksinimleri nedeniyle Kızıldeniz’de seyir yapmaya devam ediyor. Özellikle, Husilerin İsrail ile ilişkilendirmediği Çin ve Rusya menşeli gemiler, bölgeden daha az komplikasyon ve daha düşük sigorta oranlarıyla geçmeye devam ediyor.

Husiler, İsrail ile bağlantısı olmayan gemilere Kızıldeniz’de güvende olacakları ve hareket özgürlüğüne sahip olacakları konusunda güvence verdi, hatta AIS cihazlarının kullanımına devam edilmesini teşvik etti. Ancak denizcilik sektöründeki birçok kişi için, yükümlülüklerini yerine getirme ile mürettebatlarının ve gemilerinin güvenliğini sağlama arasındaki hassas dengeyi koruma konusunda durum gergin olmaya devam ediyor.

Reuters bu makaleye katkıda bulundu.

Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.

haberpasinler.com.tr

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu